Ik herinner me hen nog uit het straatbeeld in de jaren zeventig. Punks of punkers zoals we ze toen noemden. Met hun hanenkammen, leren jekkers en studs. In het zwart, soms in combinatie met felle kleuren, getooid met veiligheidsspelden en luisterend naar loeiharde gitaarriffs. Het is het beeld dat ik als kind van deze subcultuur kreeg.
Wat ik echter niet wist en tot mijn verrassing ontdekte is dat de punkscene ook gekenmerkt wordt door een eigen kunststroming. Met behoorlijk wat impact. Het werd me allemaal duidelijk tijdens de tentoonstelling PUNK GRAPHICS, TOO FAST TO LIVE, TOO YOUNG TO DIE, in het ADAM, Brussels Design Museum.
Normaal gezien liep de expo tot 26 april maar omwille van corona moest ze eerder de deuren sluiten. Op 21 mei werd ze weer geopend en meteen verlengd tot 30 augustus. De organisatoren hebben voor de nodige coronamaatregelen gezorgd zodat de expo op een veilige manier bezocht kan worden. Zo zijn maar een beperkt aantal bezoekers per tijdslot toegelaten en dien je vooraf te reserveren.
Toen ik hoorde dat de tentoonstelling weer openging, kroop ik meteen achter mijn pc om tickets te boeken. Ik was voor de coronacrisis namelijk al van plan erheen te gaan en na enkele weken lockdown verheugde ik me enorm om weer wat cultuur op te snuiven. Weliswaar vanachter een mondkapje (verplicht te dragen) en met ontsmette handen. Nog nooit zo steriel teruggereisd in de tijd.
De tentoonstelling bestaat uit een aantal ruime zalen die bijna uitsluitend gewijd zijn aan de grafische kunst van de punkwereld. De meeste items komen uit de uitgebreide verzameling van de Amerikaanse zakenbankier Andrew Krivine en het is duidelijk. Deze man heeft er energie in gestoken.
De hoeveelheid grafische kunst uit deze subcultuur is overweldigend. De muren hangen vol met posters, albums, zines, tickets, flyers… Punk genereerde een explosie aan creativiteit. Bij een aantal springt de bedoeling om te shockeren eruit. Trappen tegen de heilige huisjes en maatschappijkritiek a volonté.
Anarchie en anti-conformisme krijgen een stem in parodieën en absurde creaties. Vaak doorspekt met de nodige humor, aanleunend bij het surrealisme en voortbordurend op het dadaïsme. Want punk gaf aan kunst een ommezwaai, van professionalisme naar een discipline die iedereen kan beoefenen. De do it yourself message wordt uitgeschreeuwd.
Er zit best heel veel origineels tussen en af en toe zie ik overbekende iconische grafische werken tegen. Echt mega. De werken komen vooral uit Londen en New York, bakermatten van de punk. Een bepaalde wand is gewijd aan de Belgische scene. En wat vooral grappig is, zijn de affiches uit die tijd. Voor 200 BEF (€5) naar Joy Division bijvoorbeeld….
Het waren Photoshoppers avant la lettre, die designers die de visuele identiteit van de punkbeweging creëerden. Knip- en plakwerk, mengeling van technieken…. Ik, die zelf ook soms met Photoshop werk, geraak geïntegreerd door de manier waarop ze tot hun collages te komen. En tegelijk stel ik me de vraag hoe hun creaties er zouden uitzien als ze grafische programma’s ter beschikking zouden gehad hebben.
Wie verwacht vooral hanenkammen en punkoutfits te zien, is eraan voor de moeite. De tentoonstelling draait bijna uitsluitend rond grafische kunst. Er staat één klein podium met enkele aangeklede etalagepoppen (nogal braaf naar punknormen) en aan de muur hangt een zwarte plaat vol met buttons. Maar dit zijn dan ook de enige voorwerpen uit de toen gangbare dresscode, die te zien zijn.
Foto’s nemen mag, maar dan zonder flitslicht. Het is echter niet evident om te fotograferen. Een aantal werken – waaronder heel wat interessante- hangen achter glas. Met reflecties tot gevolg…..
Hieronder nog een aantal beelden:
Het is duidelijk dat de chaos getransformeerd werd tot een cultuur. En dan eentje die nog steeds voortleeft. Hun beeldtaal heeft heel wat latere stromingen beïnvloed en moedigde de creativiteit in mensen aan. Of zoals de Rude kids het zongen in 1978: Punk will never die. Ik begrijp nu waarom.
Praktische info
- Neem een mondmasker mee
- Reserveer online
- Er hangen borden met heel interessante uitleg in het Nederlands, Engels en Frans
- Gratis met een museumpas
En ten slotte nog een tip: als je toch in het ADAM bent, bezoek dan ook het Plasticarium. Origineel en apart. Lees mijn review voor meer info.
27 mei 2020 op 04:58
Wat heerlijk dat het weer mogelijk is om deze tentoonstelling te bezichtigen. Het lijkt me een hele leuk om te zien!
27 mei 2020 op 05:33
Wat ontzettend leuk om te zien zeg!
27 mei 2020 op 07:09
Dit is een expositie die ik graag zou willen zien, ik heb altijd wel van de punk scene gehouden en vooral platen hoezen en posters vond ik altijd erg mooi. Fijn ook dat je er weer eens even uit kon.
27 mei 2020 op 08:18
leuk om te zien en fijn dat het weer mogelijk is om dit soort dingen te kunnen doen!
27 mei 2020 op 10:10
Wat tof dat de expo nu alsnog en op een veilige manier bezocht kan worden. Leuk om te zien.
27 mei 2020 op 16:44
Het is niet direct een tentoonstelling dat mij aanspreekt, maar ik ben wel ontzettend blij dat musea e.d. weer open gaan en dat we weer wat meer kunnen gaan doen.
27 mei 2020 op 17:42
Heel leuk om dit te zien. Super interessant ook .
28 mei 2020 op 08:32
The Sex Pistols, Grace Jones, de buttons (die ik tot ergernis van mijn moeder overal aanhaakte, wat volgens haar gaatjes in de stof veroorzaakte 🙂 Feest van herkenning. Mij vind je nog even niet in openbare ruimtes, cafés of restaurants (vind ik veel te spannend, maar dat ben ik) maar dit klinkt (en ziet eruit) als een hele toffe tentoonstelling!
28 mei 2020 op 13:02
Dit lijkt me ontzettend tof om te zien!
28 mei 2020 op 13:03
Hier zou ik zo graag heen willen, maar helaas kan/mag je niet naar Belgie reizen
28 mei 2020 op 16:27
Klinkt interessant! Ik heb ook wel weer zin om naar een museum te gaan. Er even uit en andere indrukken opdoen.
28 mei 2020 op 18:26
Jaaaaaa, wat tof! En ik HOU van Grace Jones, die cd heb ik ook! Ik ga net als Rory ook nog even niet naar musea, theaters, sportscholen en restaurants toe, maar heerlijk voor mensen die dit willen!
11 juni 2020 op 13:05
dat photoshoppen avant la lettre is onstaan tijdens de DADA periode, een kunststroming in de 20-er jaren van de vorige eeuw. Dat was laten we zeggen: de punk stroming van toen
12 juni 2020 op 06:53
Het lijkt me een ge-wel-dige expo, werkelijk waar. Ik zou nu alleen i.v.m corona niet naar Brussel gaan om hem te zien helaas. In normale tijden had ik het wel gedaan.