Een van de meest aparte natuurattracties in Frankrijk is Dune du Pilat. Een gigantische duin, gelegen aan de Atlantische kust, op het grondgebied van La Teste-de-Buch, in de regio Nouvelle-Aquitaine. Een eigenzinnig natuurpareltje dat je niet links mag laten liggen en jaarlijks door meer dan 2 miljoen mensen bezocht wordt.

Ik had er vaag wel al iets over gehoord maar dat de duin zo enorm was, wist ik niet vooraleer ik wat er over begon te lezen.

Even wat cijfermateriaal om de omvang te illustreren.  Dune du Pilat – aka Dune du Pyla  of Dune du Pila (enkel de schrijfwijze verandert, de uitspraak niet) – meet van oost naar west 500 meter, van noord naar zuid wel drie kilometer en telt ongeveer 60 miljoen kubieke meter zand. Het is de hoogste duin van Europa, met zo’n 110 meter, al is dit wel een variabel getal.  Vergeleken met vijf jaar geleden is de hoogte immers met vier meter afgenomen, hoofdzakelijk door stevige zandstormen. En ook de lengte is in beweging. Jaarlijks verplaatst de duin zich een aantal meter naar het oosten waardoor een deel van het bos al onder het zand bedolven is en de omliggende infrastructuur wordt bedreigd.

De duin zelf

We bezochten de duin op een stralende zomerdag met een bijna helemaal blauwe hemel en enkele witte wolkjes. Vanuit onze verblijfplaats was het ongeveer een half uur rijden. De bewegwijzering was prima en zo reden we na korte tijd de betaalparking op. Er waren al behoorlijk veel auto’s maar we konden de onze vrij snel kwijt.
Het aantal shops en eettentjes bij de ingang wezen er onmiddellijk op dat we bij een belangrijke toeristische attractie waren aangekomen.

Een pad van enkele honderden meter leidde ons naar de voet van de duin. Daar begonnen we aan de klim, via een brede, stevige trap. Sommige bezoekers waren blijkbaar toe aan een uitdaging en ploeterden via het zand naar boven. Gezien de hoge zomerse temperaturen, leek me deze inspanning een beetje te veel van het goede en dus koos ik voor de easy way.

Het uitzicht op de top was adembenemend, net zoals ik gelezen had op Tripadvisor. Geweldige spot om mooie foto’s te nemen en de klim meer dan de moeite waard.
We werden omringd door 360 graden mooie natuur en afwisseling. Voor ons blauw – de zee met zandbanken-, achter ons groen, een uitgestrekt dennenbos.

Of na het draaien van een kwartslag, links blauw, rechts groen.

Het zeebriesje deed deugd en de drukte op de top viel eigenlijk best mee. Mensen begonnen zich over het zand te verspreiden, daalden af naar het strand of wandelden net als wij een stukje over de rug. Daarna nog even wat in het zand om nog wat van het uitzicht te genieten om dan vervolgens weer naar beneden te gaan, naar de parking.

De afdaling was verplicht via het zand. Een COVID-maatregel om de circulatie aan te sturen.

Gujan-Mestras en Bassin D‘arcachon

We bezochten deze enorme zandberg tijdens ons driedaags verblijf in Guyan Mestras,  de oesterhoofdstad en tegelijk een leuk plaatsje bij het Bassin d’Arcachon, aan Atlantische Kust. Guyan Mestras was eigenlijk een tussenstop op onze geplande doorreis naar Noord-Spanje. Zo reizen in etappes bevalt ons eigenlijk goed. Enkele jaren geleden verbleven we ook eerst drie dagen in Avignon, alvorens door te reizen naar Cervoles in de Spaanse Pyreneeën.
Zelf was ik nog nooit in dit deel van Frankrijk geweest dus ik was best benieuwd. Helaas was het niet evident om er een betaalbaar adres te vinden voor 4 personen en 3 nachten, zo midden in het hoogseizoen en met aankomst op een weekdag.
De prijzen swingden echt de pan uit. Waarschijnlijk wilden veel verhuurders hun verlies van de vorige zomer compenseren en rekenden ze daarom goed door.
Na wat rondzoeken en navragen konden we via via gelukkig terecht in een leuke stacaravan, die op het woonerf stond van een praatgraag koppel dat geëmigreerd was naar Frankrijk. Ze hadden hun stacaravan in het buitenland via Lacet DE. aangeschaft en waren trots op hun nieuwe aanwinst. Door die te verhuren genereerden ze extra inkomsten en legden ze ook nog nieuwe contacten. Goed gezien en ons beviel dit type logement wel.

Tips en praktische info

• Website van La Dune du Pilat
  • Enkel voor mensen die goed te been zijn
  • Drukte vermijden? Ga dan ’s ochtends vroeg of ’s avonds
  • Ingang is gratis maar je betaalt wel voor de parking: € 6 voor 4 uur. De eerste 30 minuten zijn gratis maar het is onmogelijk om de duin in een half uur te bezoeken
  • Trek er ongeveer een uurtje voor uit. Als je natuurlijk over de top heen en weer gaat wandelen, voorzie je best wat meer tijd
  • En tot slot: vergeet je camera niet!