Culture Trip‘De herinneringen die je later wilt hebben, maak je nu’ las ik eens. Misschien een beetje wollig, deze boutade maar er zit wel iets in. Zelf probeer ik altijd het maximum uit een reis te halen. Zoveel mogelijk bekijken, nieuwe dingen ontdekken, andere culturen leren kennen. Hoe meer, hoe liever.

Sinds kort is Culture Trip een van mijn grote inspiratiebronnen. Een unieke reis-app en website vol verhalen die onthullen wat uniek en speciaal is aan een plek, zijn mensen en zijn cultuur. Verrassend en verrijkend. Ik leid je met plezier even rond.

De app Culture Trip

Homepage Culture TripHet eerste scherm is een duidelijk gestructureerde homepagina met een aantrekkelijke interface en makkelijke navigatie. Het bovenste gedeelte wordt ingepalmd door een zoekbalk zodat je onmiddellijk aan de slag kunt.

Omdat Culture trip mijn locatie kent, zie ik ook een aantal suggesties voor Brussel staan. En nee, niet enkel belangrijke monumenten of musea. Een van de artikels gaat bijvoorbeeld over 13 beroemde Belgen die je absoluut moet kennen. Ik klik er even op en begin geboeid te lezen. Vanuit de tekst kan je dan weer doorklikken naar andere stories. En zo kan je doorheen de app beginnen dwalen.
Na een tijdje keer ik terug naar de homepagina. Onder de suggesties voor Brussel laden een eindeloze reeks tips over hotspots overal ter wereld. Het is meteen duidelijk dat de app erg veel content bevat.

In de zoekbalk geef ik Thailand in,  onze bestemming voor de zomer. Prompt verschijnt een hele rits artikelen. Over uiteenlopende onderwerpen die allemaal gerelateerd zijn aan dit veelzijdige land. Gelukkig is er een filter om het zoeken wat gerichter te maken. Ik kies ‘See & Do’ en krijg meteen een overzicht van alle highlights.

Het is duidelijk dat dit een geweldig platform is om ideeën op te doen. Om te bekijken, te verblijven, te eten…. Elk artikel is net een goed uitgewerkte blogpost. Wervelend geschreven (in het Engels), voorzien van mooie foto’s en vaak opgesteld in de vorm van een lijstje. ’20 must-visit attractions in Thailand’ bijvoorbeeld. Zo weet je meteen wat je kan verwachten. En het geeft ook een zekere vorm van expertise aan.

De onderwerpen zijn origineel, triggeren mijn nieuwsgierigheid en doen me soms lachen of opkijken. Ik stuit op titels als: ‘11 things Belgium does better than any country’ (peeing statues staat in het lijstje) of 20 Things you didn’t know about Belgium (blijkbaar was het brein achter het wereldwijde web Belgisch)….
Maar ik vind ook overzichten van plaatsen off the beaten track. Zoals ‘The most unusual experiences in Bangkok… En reizigers met beperkte tijd ter plaatse, hebben baat bij posts zoals ‘How to spend one day in Bangkok’.

Boven elk artikel staat een actiebalk zodat je de content kunt liken en met de buitenwereld delen. Of bewaren, op een van deze volgende manieren:

  • Via een downloadpijltje kan je opteren om artikels te downloaden zodat je ze offline bewaart. Wil je ze later lezen, dan roep je ze op via de settings.
  • Via het bookmark icoon maak je een wishlist aan, die je een bepaalde naam kunt geven en waarin je artikelen naar thema kunt onderbrengen. Soorten folders dus.

Ook tijdens het lezen kan je een handeling verrichten. Een leuk hotel gevonden? Reserveer dan meteen vanuit de app. Of wordt er een bepaalde plek besproken en weet je niet goed waar die precies ligt? Druk dan even op de kaartpin en de bezienswaardigheid in kwestie wordt meteen op een digitale kaart gelokaliseerd. Met alle voordelen die er eigen aan zijn: in- en uitzoomen, routebeschrijvingen etc…. Handig!

De app installeren:

Download Culture Trip - Apple Store        Download Culture Trip - Google Play

De website

www.theculturetrip.com heeft quasi dezelfde look and feel als de app. Ook op de homepage verschijnt een hele selectie aan artikelen. In tegenstelling tot de app is er een extra selectie-element. De inhoud staat ondergebracht in bepaalde secties.
Verder bevat de site ook heel wat uitleg over het bedrijf zelf en het team. Culture Trip is een snelgroeiende startup met een visie die aanspreekt. Bekijk even hoe Dr. Kris Naudts, de CEO en owner het verwoordt: